Een school is een gemeenplaats, een onmisbaar deel van een dorps- of stadweefsel. Hier ontmoet een groot deel van de bevolking elkaar, wat zich maximaliseert in het Brede School-gedachtegoed – een concept om schoolinfrastructuur op verschillende manieren gedeeld te gebruiken met andere gemeente-activiteiten zoals bijvoorbeeld een buurthuis, polyvalente (sport)zaal, of kinderopvang. Een kwalitatief schoolgebouw is zo onmogelijk los te beschouwen van zijn context: duurzaam, toekomstgericht bouwen vraagt een doordachte inbedding in de omgeving, ruimtelijk en sociaal.
Het ontwerp positioneert fijnschalige gebalde volumes op de rand tussen park en het stedelijke weefsel. Als een kralenketting zorgen de gebouwen dat deze structuren aan elkaar worden geregen. Door de compacte opvatting van de volumes wordt de relatie met het landschap versterkt. We wensen de dialoog met het rozenbroekenpark aan te gaan door de groene vegetatieve muur te doorbreken. Het fysiek verbinden van het parklandschap met het educatieve groene landschap zorgt ervoor dat deze ook in gebruik met elkaar verweven worden.
Door de digitalisering en het gepersonaliseerd leren merken we dat aanpasbaarheid en flexibiliteit een must zijn geworden. Daarom zetten we in op een open systeem voor bouwstandaarden. ‘Modular Open System for ARchitectural Design’ is een open bouwstandaard om slimme steden en gebouwen te ontwerpen. Elk bouwelement, tot stand gekomen volgens de Mosard standaarden, is herbruikbaar en uitwisselbaar. Gebouwen kunnen zo met gemak wijzigen, groeien en vernieuwd worden.