Met dit project ontwikkelt de gemeente de dorpsschool en zijn omgeving tot een ruimtelijk duurzaam en sociaal geïntegreerd centrum. Via masterplanstudies onderzocht LAVA architecten de potenties van financiële haalbaarheid tot constructieve duurzaamheid en gebruiksgemak, met oog voor openbaar nut om de sterke lokale behoeften te beantwoorden. Naast de aanvulling van een woonensemble met sociale woningen opteerde het gemeentebestuur om een aantal schoolfuncties te verruimen en breder in te zetten. De sportzaal wordt opgeschaald en uitgebreid tot competitiesporten, de refter wordt een ontdubbelde cultuurzaal met toogfunctie en professionele opleidingskeuken.
In de schoolpaviljoenen wordt de circulatie omgevormd tot een polyvalente ruimte of net een compact toegangssas. Dit zorgt voor een school zonder traditionele gangen. Flexibele, transformeerbare plekken kunnen worden aangepast aan de behoeften van de kinderen en de verscheidene onderwijsvormen. Bij het openen van de tussenwanden ontstaat een groot multifunctioneel speel- en leerlandschap.
De paviljoenen zijn in het landschap geschoven, gestructureerd en georiënteerd rond de kruising van bestaande publieke paden. Grootschalige volumes worden vermeden, zowel bij de dorpswoningen als in de groene vallei. De verzonken paviljoenen maximaliseren de interactie tussen de groene omgeving en het schoolgebeuren en tonen zich als nieuwe publieke accenten. De gevelkoppen die uit de helling komen markeren de toegang tot de site: de lagere school aan het begin van de voetweg en de sport- en cultuurzaal aan het voorplein ter hoogte van de Leuvensebaan.