Met een zorgvuldig doordacht masterplan voor de campus wordt een eigentijds en toekomstgerichte onderwijsinfrastructuur verweven met het historisch erfgoed. Het project omvat een complete herstructurering van de campus, waarbij elementen zoals renovatie, restauratie en nieuwbouw samenkomen om een samenhangend geheel te creëren. Uitgangspunt vormt de historische kwadraatstructuur van het naastliggende Hollands College. Dankzij zijn herstel worden alle schoolvleugels van de campus beter met elkaar verbonden.
Een van de kernideeën van het ontwerp is de aandacht voor daglicht en zichtlijnen. Door de benedenverdiepingen vrij te houden en transparante gevels te introduceren, krijgen de ingesloten binnenplaatsen licht en lucht, wat niet alleen de visibiliteit, maar ook het comfort en welzijn van de gebruikers verbetert. De ruimtelijke interventies creëren een levendige, uitnodigende leeromgeving waarin flexibiliteit centraal staat.
Een cruciaal aspect in het masterplan is de introductie van een nieuwe, robuuste en compacte schoolvleugel die werkt als ‘sluitstuk’ van het gebouwencomplex. Deze vleugel vervolledigt een gesloten lus, wat de interne circulatie op de campus aanzienlijk verbetert en een horizontale werking mogelijk maakt. Het ontwerp verbindt de historische en nieuwe delen van de campus op functioneel en esthetisch niveau. Door de strategische plaatsing van deze nieuwbouw is een efficiënte ruimtelijke indeling ontstaan, waarmee terug waardevolle open ruimte op de campus ontstaat.
Ook wordt er rekening gehouden met de veranderende pedagogische behoeften. Zo werd de nieuwbouw ontworpen om verschillende onderwijsvormen mogelijk te maken, waaronder co-teaching en klasoverschrijdend lesgeven. Dit wordt ondersteund door flexibele leeromgevingen en multifunctionele ruimtes die kunnen worden aangepast aan verschillende onderwijssituaties en groepsgroottes. Het brede schoolconcept stimuleert synergiën tussen verschillende programma’s, met zowel de vaste gebruikers als externe organisaties.
De campus, die grenst aan de Dijle, heeft door het ontwerp opnieuw een sterke verbinding met de stad gekregen. De heraanleg van de rivieroever, met een groen wandel- en fietspad, versterkt de integratie van de campus in het stedelijk weefsel. Het U-vormige, beschermde oude schoolcomplex rond de rechthoekige speelplaats wordt, zoals oorspronkelijk, opnieuw voorzien van lindebomen als respectvol eerherstel van zijn historische setting. Deze landschappelijke ingrepen bieden niet alleen een aangename buitenruimte voor de school, maar benadrukken ook de duurzame ambities van het project.