Het ontwerp reflecteert de visie over hoe in de toekomst moet worden lesgegeven, met openheid, flexibiliteit en een volwaardige plaats voor STEM-richtingen. Goed luisteren naar de noden en doorgedreven ontwerpwerk vertaalt zich hier in een schijnbaar vanzelfsprekende en uit gepuurde planopbouw, met ruimtes die baden in natuurlijk licht. Leerlabo’s als grotere lokalen waarin verschillende leergroepen en docenten het leerproces vormgeven. Deze leergemeenschappen werken grotendeels op eigen tempo, de docenten coachen het leerproces zowel voor het theoretische als voor het praktijkgerichte. Een schoolgebouw is een logisch, rationeel gebouw zonder dat deze rationaliteit een optelsom is van generieke onderdelen. Eerder zien we een school als een hybride werk-, leer- en pretmachine, flexibel inzetbaar en met een verfrissende ruimtelijke dynamiek. Het bouwen van een nieuwe structuur moet een waardevermeerdering brengen: een meerwaarde voor de omgeving en een toekomstwaarde. Tijden, noden en normen veranderen, een intelligent bouwwerk heeft een ingebouwde flexibiliteit om mee te evolueren met nog onbekende veranderingen door aanpasbaarheid te incorporeren.
Publicatie:
“Een bloedeerlijk gebouw” A+ 2023
“Escuela STEM” PLOT 2023
“Binnenluchtkwaliteit in schoolgebouwen” NAV-pocket 2020